Niełatwy rok w przewozach
Transport | Wysokie temperatury zimą i prace na torach negatywnie wpływają na dostawy.
Tomasz Furman
W Polsce masa przewożonego koleją węgla kamiennego systematycznie spada. Jest to przede wszystkim związane z malejącym wydobyciem. O ile jeszcze w 2000 r. krajowe kopalnie wyprodukowały 103,3 mln ton węgla, o tyle w 2011 r. już tylko 76,4 mln ton. Tym samym na przestrzeni 11 lat przewoźnicy kolejowi mieli do przetransportowania o 34 proc. mniej surowca. Mimo to w naszym kraju węgiel nadal jest najważniejszym towarem dostarczanym wagonami. Nie może być jednak inaczej, skoro ciągle jesteśmy jednym z największych jego producentów oraz konsumentów w regionie.
Duży popyt na węgiel to z kolei wynik struktury polskiej energetyki, która nadal mocno jest oparta na tym surowcu. Jego zużycie w Polsce jest stosunkowo wysokie i w skali roku oscyluje w pobliżu 80 mln ton. W ostatnich latach nasz kraj z dużego eksportera węgla stał się jednak jego importerem. W 2011 r. import (wyniósł 15 mln ton) ponaddwukrotnie przekroczył eksport (7 mln ton).
Większość kopalni węgla oraz elektrociepłowni zlokalizowana jest na południu Polski. Z kolei przewozy są głównie realizowane na linii południe – północ. Z ostatnich danych Urzędu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta